اندروید و آی‌اواس دو سیستم‌عامل محبوب در دنیای فناوری و گوشی‌های هوشمند هستند. در واقع اگر قصد خرید یک تلفن همراه مدرن را داشته باشید، انتخابی جز یکی از این دو سیستم‌عامل، پیش روی شما نیست.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا به بررسی این دو سیستم عامل بپردازیم.

-نیاز سنجی از خود

پیش از انتخاب یک سیستم‌عامل موبایلی ابتدا نیازهای خود را لیست کنید. آیا از جمله افرادی هستید که وقت زیادی را با گوشی‌هوشمندتان می‌گذرانید؟ آیا گیمر موبایلی هستید؟ آیا به مدیریت فایل حرفه‌ای نیاز دارید؟ سادگی برایتان اهمیت دارد یا امکانات زیاد؟ به آپدیت بودن سیستم‌عامل چقدر حساسیت دارید؟ البته این نوع سوالات بسیار زیاد هستند ولی ما در اینجا به مهم‌ترین آن‌ها اشار کردیم. با توجه به پاسخی که برای هر یک از سوالات بالا دارید می‌توانید یکی از سیستم‌عامل‌های موبایلی اندروید یا آی‌اواس را انتخاب کنید. یعنی هر سوال نهایتا یک امتیاز به نفع یک سیستم‌عامل دارد و در نهایت با یک جمع‌بندی ساده می‌توان مشاهده کرد که کدام سیستم‌عامل امتیاز بیشتری از طرف شما کسب کرده و بدین طریق انتخابی بهتر خواهید داشت.

 

-برنامه‌ها ( اپلیکیشن ها )

اغلب برنامه‌های مشهور بین‌المللی برای هر دو سیستم‌عامل ارائه شده‌اند و امکان نصب آن‌ها برای کاربران وجود دارد. بااین‌حال ممکن است در شرایط مختلف، کاربر ایرانی برای نصب برنامه در این سیستم‌عامل‌ها دچار مشکلاتی شود. نصب نرم‌افزار از طریق غیر رسمی و استفاده از برنامه‌های جانبی در سیستم‌عامل اندروید بسیار ساده‌تر است. اگر در ایران زندگی می‌کنید و علاقه‌ای هم صرف زمان زیاد برای نصب برنامه‌ها ندارید، بهتر است از سیستم‌عامل اندروید استفاده کنید.

تعداد بازی‌های بیشتری برای سیستم‌عامل آی‌اواس ارائه شده. معمولاً برنامه‌ها و بازی‌های جدید، اول برای این سیستم‌عامل معرفی می‌شوند و پس از مدتی به اندروید می‌آیند. با توجه به شرایط موجود، دور زدن پرداخت‌های مالی بازی‌ها در سیستم‌عامل اندروید راحت‌تر است.

برنامه‌های پر کاربرد ایرانی هم هرازچندگاه از استور اپل حذف می‌شوند. این موضوع باعث شده که در عمل، سیستم‌عامل آی‌اواس برای کاربران ایرانی این اپلیکیشن‌ها چندان مناسب نباشد. در نتیجه اگر عادت به استفاده از برنامه خاصی از کشور عزیزمان دارید، پیشنهاد می‌کنیم که تا تغییر رویه اپل، از سیستم‌عامل اندروید استفاده کنید.

 

-امنیت

امنیت هر دو سیستم‌عامل در سال‌های اخیر زیر سوال رفته. هک شدن گوشی خواننده و بازیگران مشهور آمریکایی اثبات کرد که اپل آن‌قدر‌ها هم که مسئولین این شرکت اعلام می‌کنند، امن نیست. گوگل هم از سوی دیگر به خاطر دسترسی بیشتری که به کاربر می‌دهد، از امنیت بالایی برخوردار نیست. هر دو سیستم‌عامل تلاش می‌کنند تا مشکلات امنیتی را رفع کنند، اما به نظر می‌رسد هکر‌ها همیشه چند قدم از برنامه‌نویس‌های این دو شرکت جلوتر هستند.

با این شرایط به نظر می‌رسد که انتخاب مناسب‌تر از نظر امنیت سیستم‌عامل، آی‌اواس باشد. این سیستم‌عامل اجازه تغییرات کمتری را به کاربر می‌دهد و در نتیجه امکان کمتری برای اشتباه از سوی کاربر وجود دارد.

 

 

-مولتی‌تسکینگ

استفاده از برنامه‌های مختلف در کنار هم از جمله امکاناتی است که از یک گوشی هوشمند انتظار می‌رود. اپل و گوگل تلاش زیادی کرده‌اند تا جابجایی بین برنامه‌های مختلف با بالاترین سرعت ممکن انجام شود. افزایش رم فیزیکی گوشی‌ها نیز به این موضوع کمک شایانی کرده است.

آی‌اواس در زمینه استفاده بهینه از رم، همیشه از گوگل پیشروتر بوده و این موضوع نیز در نسخه جدید هردو سیستم‌عامل نیز قابل تأیید است. حتی گوشی‌های اندرویدی که از ۸ گیگ رم بهره می‌برند ممکن است گاهی در جابجایی بین برنامه‌ها دچار مشکل شوند. در آی‌اواس، اما این مشکل کمتر به چشم می‌خورد و مولتی‌تسکینگ روان‌تر انجام می‌شود.

 

-سلامت کاربر

سلامت جسمی کاربران موضوع جدیدی است که در ماه‌های اخیر مورد توجه کارشناسان قرار گرفته. در واقع تا چند سال پیش موضوعی به نام اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و مشکلات جسمی ناشی از آن وجود نداشت. این تغییر جدید باعث شده تا گوگل برنامه‌ای به نام Digital Wellbeing را به نسخه جدید اندروید اضافه کند. این برنامه که فعلاً در حالت بتا و پیش‌نمایش قرار دارد، فعالیت کاربر در شبکه‌های اجتماعی مختلف را زیر نظر می‌گیرد و با پیشنهاد‌هایی به بهبود شرایط جسمی کاربر کمک می‌کند.

بیماری‌های چشم، مشکلات تعادل، مشکلات در عضلات دست، سردرد، سرگیجه، پرخاشگری و مشکلات روحی روانی از جمله بیماری‌هایی است که ممکن است با اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در کاربر پدید بیاید. اپل از سوی دیگر هنوز تدبیر خاصی را برای مقابله با این مشکلات جسمی و روحی در نظر نگرفته است.

 

-به‌روزرسانی

اپل با فاصله بسیار زیاد از سیستم‌عامل اندروید، در رده بالاتری از سرعت و ارائه بهتر آپدیت‌های نرم‌افزاری قرار دارد. در واقع به‌روزرسانی‌های آی‌اواس مستقیماً توسط اپل انجام می‌شود. در نقطه مقابل گوشی‌های اندروید به ندرت به‌روزرسانی لازم را دریافت می‌کنند. به‌روزرسانی سیستم‌عامل اندروید بر خلاف اپل، توسط شرکت‌های تولیدکننده گوشی انجام می‌شود. این شرکت‌ها به خاطر فروش بهتر گوشی‌های جدید خود، علاقه چندانی به آپدیت گوشی‌های قدیمی ندارند.

البته این مشکل در گوشی‌های تولید گوگل (پیکسل) و گوشی‌های که از سیستم‌عامل Android One استفاده می‌کنند وجود ندارد. گوگل در سریع‌ترین زمان ممکن به‌روزرسانی نرم‌افزاری این گوشی‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

-انتقال فایل

انتقال فایل‌ها از گوشی به دستگاه‌های دیگر و بالعکس در سیستم‌عامل اندروید به راحتی انجام می‌شود. مهم نیست که لپ‌تاپ شما از ویندوز استفاده می‌کند یا حتی به سیستم‌عامل لینوکس مجهز است. انتقال فایل‌ها با اتصال سیم و حتی از طریق WIFI به راحتی انجام می‌شود.

از سوی دیگر شرکت اپل قوانینی سخت را برای انتقال فایل در نظر گرفته است. ساده‌ترین فعالیت‌ها در گوشی آیفون، نیاز به نصب برنامه‌های جانبی دارد. با در نظر گرفتن این موضوع باید گفت که استفاده مولتی‌مدیا از گوشی‌های اندرویدی برای کاربران ایرانی بسیار ساده‌تر است.

 

 

-سادگی برایتان اهمیت دارد یا امکانات زیاد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در هنگام انتخاب یک سیستم‌عامل باید مد نظر قرار دهید این است که سادگی محیط برای شما اهمیت دارد یا امکانات زیاد و سفارشی‌سازی؟ احتمالا حدس زده‌اید که منظور ما از سادگی و امکانات زیاد چیست. سیستم‌عامل آی اواس اصولا بر مبنای ارائه‌ی یک رابط کاربری ساده که کار کردن با آن حتی برای عادی‌ترین کاربران راحت‌ باشد، توسعه داده شده و سادگی خود را تا همین حالا هم حفظ کرده است. اگرچه آی‌اواس ساده به‌نظر می‌رسد اما امکانات بسیار خوب و کاربری‌ را هم در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. اما اگر بخواهیم امکانات و قابلیت‌های شخصی‌سازی را مد نظر قرار دهیم واقعا اندروید یک سر و گردن بالاتر از آی‌اواس قرار می‌گیرد، چرا که ماهیت این سیستم‌عامل اینگونه است. اندروید امکانات بسیار بیشتری را به‌خصوص برای شخصی‌سازی محیط کاربری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. شما می‌توانید با نصب یک لانچر حتی محیط اندروید را شبیه به آی‌اواس کنید! اما در آی‌اواس این‌کار در حالت پیش‌فرض امکان‌پذیر نیست. اگر دستگاه اندرویدی خود را روت کنید حتی امکانات و شخصی‌سازی‌های بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد. البته با جیلبریک کردن آی‌اواس هم می‌توان یکسری شخصی‌سازی‌های محدود انجام داد، ولی مقایسه این دو سیستم‌عامل از این دیدگاه به درستی قابل انجام نیست.

ماهیت هر سیستم‌عامل باعث شده تا یکسری مزایا و معایب داشته باشد. در نهایت ببینید که از امکانات زیاد خوشتان می‌آید یا دوست دارید محیط سیستم‌عامل موبایلی‌تان ساده باشد و تمایلی به امکانات اضافه و غیر کاربردی ندارید. در نتیجه حالا می‌توانید با توجه به پاسخ خود یک تیک سبز دیگر روی نام اندروید یا آی‌اواس بزنید.

-آخر کدام سیستم عامل را بخرم؟

برای کاربران بین‌المللی پاسخ به این پرسش بسیار سخت‌تر از کاربران ایرانی است. هر دو سیستم‌عامل در شرایط برابر بین‌المللی توانایی‌هایی مشابه دارند. با این هنوز هم iOS با فاصله‌ای اندک از گوگل جلوتر است. انتخاب اینکه کدام گوشی برای یک کاربر بین‌المللی و خارجی مناسب است بیشتر جنبه سلیقه دارد.

اما در ایران این انتخاب بسیار ساده‌تر است. محدودیت‌های سیستم‌عامل شرکت اپل برای کاربران ایرانی بیشتر است و نصب و جابجایی فایل نیز تا حدود زیادی طاقت‌فرسا است. اندروید از سوی دیگر سیستم‌عاملی بازتر و آزادتر است و این موضوع راه را برای کاربران ایرانی باز می‌کند.

انتخاب‌های بیشتری نیز از نظر شرکت سازنده برای گوشی‌های اندرویدی وجود دارد و شما با هزینه‌ای بسیار کمتر از آیفون می‌توانید یک گوشی مناسب و با کیفیت اندرویدی را تهیه کنید.

ادامه مطلب

نظرات ارسال شده

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی