• نویسنده :
  • بازدید : [۱۰۶] مشاهده

 کاملا مشخص است که طی چند سال اخیر تنوع گوشی‌های هوشمند به شدت افزایش یافته و برندهای مختلفی به صنعت موبایل افزوده شده‌اند، حال اگر شما به منظور خرید یک گوشی جدید با دیدی دقیق پیش نرفته و با توجه به معیارها و شرایط خاص مورد نیاز آن را انتخاب نکنید، مطمئنا دچار مشکل شده و حتی ممکن است پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از خرید خود پشیمان شوید.

یک سیستم عامل را انتخاب کنید (آی او اس یا اندروید)

سیستم عامل نرم‌افزار سیستمی‌ای است که مدیریت منابع رایانه را به عهده گرفته و بستری را فراهم می‌سازد که نرم‌افزار کاربردی اجرا شده و از خدمات آن استفاده کنند. سیستم‌عامل جزء ضروری‌ترین نرم‌افزارهای یک سیستم رایانه‌ای است.

Android و iOS بزرگترین رقبا در صنعت فناوری در دهه گذشته بوده‌اند و امروزه در موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر دو به راحتی قابل استفاده هستند، طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها و بازی‌ها را پشتیبانی می‌کنند و مزایای منحصر به فردی دارند.

اندروید توسط گوگل طراحی شده و طیف وسیعی از تولید‌کنندگان و مارک‌های بزرگ تا مارک‌های در حال رشد، مانند: سامسونگ، هوآوی، شیائومی، ال‌جی، سونی و... از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند. اندروید گزینه‌های سفارشی سازی بیشتر، مجموعه عالی خدمات و برنامه‌های داخلی گوگل را ارائه می‌دهد. سیستم عامل اندروید بسته به اینکه بر روی گوشی هوشمند چه شرکتی ارائه شود، ممکن است کمی تفاوت‌های ظاهری داشته باشد اما اساس این سیستم عامل یکسان است. به عبارتی تنوع گوشی‌های اندرویدی در بازار بسیار قابل توجه است و این امر سبب می‌شود که شما بتوانید بر اساس بودجه خود، بهترین انتخاب را داشته باشید.

همه آیفون‌ها از سیتم عامل آی او اس استفاده می‌کنند و بر خلاف Android ، تجربه استفاده از این سیستم عامل در همه گوشی‌های آیفون یکسان است. هر سال به روزرسانی‌های جدید iOS منتشر می‌شود، البته بر روی برخی از آیفون‌های قدیمی، نسخه‌های قدیمی‌تر این سیستم عامل اجرا می‌شود. مزایای استفاده از گوشی‌های اپل، حتی اگر پیش از این تجربه استفاده از گوشی هوشمند را نداشته‌اید، یادگیری سریع و استفاده آسان است. البته در گذشته، سیستم عامل iOS در مقایسه با Android یک سیستم عامل کاربر پسندتر محسوب می‌شد که امروزه دیگر صادق نیست؛ چرا که هر دو سیستم عامل از رابطه کاربری بسیار خوبی بهره می‌برند.

اگر قصد خرید آیفون را دارید، فقط باید مدل را انتخاب کنید. در حالی که اگر به دنبال یک گوشی اندرویدی هستید ، باید برند و مدل را انتخاب کنید، که می‌تواند کمی گیج کننده باشد. اما می‌توانید جور دیگری فکر کنید، با انتخاب گوشی‌‌های اندرویدی، مانند: انواع مدل‌های سامسونگ، هوآوی، شیائومی، نوکیا، پیکسل، ال‌جی، وان پلاس، سونی و... گزینه‌های زیادی متناسب با بودجه و سلیقه خود دارید. و اگر نگران امنیت گوشی موبایل خود هستید، تنها یک انتخاب پیش روی شماست و آن خرید گوشی آیفون است؛ دلایل این امر بی‌شمار طولانی است اما این واقعیت را در نظر بگیرید که حمله بدافزارها و ویروس‌ها به گوشی‌های انرویدی بیشتر است.

طراحی گوشی موبایل

در انتخاب گوشی هوشمند جدید، سلیقه شخصی از نظر زیبایی ظاهر یک نکته مهم تصمیم گیری است. برخی از افراد ممکن است خطوط گردتر و طراحی موزون‌تر را ترجیح دهند، در حالی که برخی دیگر ظاهری محکم‌تر با خطوط مستقیم و لبه‌های فلزی تیز را انتخاب می‌کنند. باید اعتراف کرد که با گذشت زمان موبایل‌های هوشمند به طور فزاینده‌ای به یکدیگر شبیه می‌شوند و انتخاب موجود، به شدت تحت تأثیر برند‌ها و روندهای بازاریابی است.

سایز صفحه نمایش

موبایل با صفحه نمایش بزرگتر برای تماشای فیلم و مرور صفحات وب بسیار مناسب است؛ به طور مثال در گوشی‌های سامسونگ: گلکسی A70 سامسونگ با سایز صفحه ۶.۷ اینچ، گلکسی A80 سامسونگ با صفحه نمایش ۶.۷ اینچ، گلکسی A71 سامسونگ ۶.۷ اینچ، گلکسی S20 اولترا سامسونگ ۶.۲ اینچ، گلکسی +Note10 سامسونگ ۶.۳ اینچ، … و در گوشی‌های آیفون: آیفون ۱۱ پرو مکس با صفحه نمایش ۶.۵ اینچ و آیفون XS Max با ۶.۵ اینچ صفحه نمایش.

اما بعضی از افراد برای نگه داشتن این سایز از گوشی‌ها راحت نیستند و گوشی‌هایی با سایز کوچکتر را ترجیح می‌دهند. موبایل‌هایی با صفحه نمایش کوچکتر در جیب شما بهتر جا می‌شوند و اغلب ارزان‌تر هستند. بهترین راه برای پیدا کردن اندازه مناسب گوشی برای شما این است که در یک فروشگاه چند گوشی را در دست خود نگه دارید و گوشی را انتخاب کنید که راحت‌تر داخل کیف یا جیب شما قرار می‌گیرد. آیفون، سری SE را برای موبایل‌های جمع و جور و سری Plus را برای صفحه نمایش بزرگ ارائه می‌دهد و موبایل‌های اندرویدی در اندازه‌های گسترده‌ای به بازار عرضه می‌شوند.

عمر باتری

فناوری باتری به طور پیوسته در حال بهبود است، موبایل‌های جدید ماندگاری باتری بیشتری دارند. عمر باتری گوشی‌های مختلف را بررسی کنید؛ ظرفیت باتری در میلی آمپر ساعت( mAh) اندازه‌‌گیری می‌شود. ظرفیت باتری موبایل‌هایی با صفحه نمایش ۴.۵ اینچ یا کوچکتر در محدوده ۲۵۰۰میلی آمپر ساعت و گوشی‌های دارای صفحه نمایش ۵.۵ اینچ یا بزرگتر ۳۰۰۰میلی آمپر ساعت یا بیشتر از آن است. رتبه بندی میلی آمپر اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

ظرفیت باتری تحت تأثیر اندازه صفحه، رزولوشن و نرم‌افزار نیز قرار می‌گیرد و روشن نگه داشتن صفحه نمایش به اندازه استفاده از GPS، باتری مصرف می‌کند، همچنین استفاده موبایل خارج از محدوده Wi-Fi باعث می‌شود باتری سریع‌تر تخلیه شود؛ با توجه به این نکات عادات استفاده شما و اندازه صفحه نمایش مدت زمان ماندگاری باتری را تعیین می‌کند.

فضای ذخیره سازی

آخرین گوشی‌های هوشمند به طور کلی با فضای ذخیره سازی کافی ساخته شده‌اند. زمانی فضای ذخیره‌ سازی ۱۶ گیگابایتی معمول بود؛ اما ما حداقل ۳۲ گیگ را توصیه می‌کنیم، گرچه فضای ذخیره سازی ۶۴ گیگابایت یا بالاتر بهتر است؛ این مقدار فضا به نحوه استفاده شما از موبایل بستگی دارد. اگر دوست دارید مجموعه فایل‌های( عکس، فیلم، موسیقی و برنامه) بیشتری را در گوشی خود ذخیره کنید، به فضای بیشتری نیاز خواهید داشت. داشتن یک کارت microSD به شما امکان می‌دهد فضای ذخیره سازی خود را گسترش دهید؛ با این حال، اپل چنین امکانی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. به عنوان نمونه گوشی موبایل آیفون ۱۱ پرو مکس اپل با فضای ضخیره سازی ۶۴/ ۲۵۶/ ۵۱۲ گیگابایت و رم ۴ ارائه می‌شود. و در پی ۳۰ پرو هواوی فضای ذخیره سازی ۱۲۸/ ۲۵۶ / ۵۱۲ گیگابایت و رم ۶ و ۸ گیگ ارائه می‌شود البته گوشی‌های هوشمند بجز اپل، همگی درگاه حافظه دارند، در این مدل از گوشی موبایل هواوی کارت حافظه‌ی نانو، تا ۲۵۶ گیگابایت قابل ارتقاء است.

پردازنده و رم

رم فضای ذخیره‌سازی تصادفی کوتاه مدت است که اطلاعات ذخیره شده در آن بسیار سریع خوانده می‌شوند؛ این اطلاعات در زمان خاموش بودن گوشی، پاک می‌شوند و به محض روشن شدن دستگاه قابل استفاده هستند. هرچه رم گوشی بیشتر باشد، توانایی اجرای برنامه‌های بیشتری را بدون اینکه سرعت اجرا را پایین بیاورد، دارد. وقتی برنامه یا بازی را از طریق موبایل اجرا می‌کنید، در رم بارگذاری می‌شود؛ تا زمانی که  برنامه هنوز در حافظه رم است، می‌توانید بدون بارگیری دوباره، آن را اجرا کنید. پردازنده از اهمیت بیشتری برخوردار است و از نظر سرعت و بهره‌وری عملکرد بهتری دارد. از آنجایی که امروزه کارهای بیشتری با گوشی موبایل انجام می‌دهیم، ظرفیت بالای رم برای عملکرد موثر ضروری است؛ گوشی‌های اندروید به حداقل ۴ گیگابایت رم نیاز دارند که این در مورد گوشی‌های آیفون صدق نمی‌کند زیرا آن‌ها مدیریت حافظه متفاوتی دارند.

کیفیت دوربین

دوربین‌های موبایل‌های هوشمند طی چند سال گذشته بسیار بهبود یافته‌اند؛ وقتی صحبت از عکاسی با دوربین موبایل می‌شود بسیاری از سازندگان مگاپیکسل دوربین را تبلیغ می‌کنند، در حالی که ویژگی‌هایی مانند سرعت فوکوس خوب، کارایی در نور کم و کاهش نویز نیز بسیار مهم هستند. امروزه دوربین‌های سه‌گانه تحولی بزرگ در گوشی‌‌های هوشمند ایجاد کرده‌اند. با این دوربین‌ها در نور بسیار کم می‌توانید عکس‌هایی با وضوح بالا بگیرید؛ تصاویر با وضوح بالا کیفیت بالایی دارند و برای چاپ مناسب هستند؛ دوربین‌‌های سه‌گانه دیافراگم متغیر دارند که در نور کم نیز تصاویری با وضوح بالا ثبت می‌کنند؛ قادر به بزرگنمایی بالاتر هستند یعنی حتی از فاصله دور به خوبی جزئیات را ثبت می‌کنند؛ اگر بخواهید در نور زیاد عکس HDR بگیرید، تصویر با وضوح بالا ثبت می‌شود؛ دوربین‌های سه‌گانه به دلیل داشتن دوربین سوم اختصاصی عمق بیشتری به تصویر می‌دهند و امکان جلوه‌های بوکه در نواحی خارج از فوکوس تصویر ایجاد می‌کنند در نتیجه عکس‌های پرتره بهتری ارائه می‌دهند، اگرچه ایجاد چنین پرتره‌هایی با دوربین‌های دوگانه هم امکان‌پذیر است؛ و در آخر تصاویر با زاویه دید وسیع که یکی از گزینه‌های مورد علاقه بسیاری از کاربران است. این‌ها ویژگی‌هایی هستند که باعث می‌شوند احساس یک عکاس واقعی را داشته باشید.

با وجود بسیاری از نوآوری‌ها و پیشرفت‌های موجود، تشخیص اینکه کدام گوشی موبایل از بقیه بهتر هستند، دشوار است. ما در مجموعه اتصالات سعی کردیم موارد مهمی را که به شما در هنگام خرید یک گوشی موبایل هوشمند کمک می‌کند، بررسی کنیم.

هنگام خرید، ابتدا سیستم عامل را انتخاب کنید؛ آیفون به دلیل رابطه کاربری آسان، امنیت و همگام‌سازی با سایر محصولات اپل و اندروید نیز به دلیل همگام‌سازی با سرویس‌های گوگل و قابلیت شخصی سازی شناخته شده است. سپس ویژگی را در اولویت قرار دهید و دامنه قیمت را تعیین کنید. بزرگترین عامل هنگام خرید گوشی موبایل، دانستن این نکته است که کدام یک برای نیاز‌های شما مناسب‌تر است. ما در مجموعه اتصالات تلاش کریم تا نیاز‌های مختلف افراد را در نظر بگیریم، اما نتایج را به عنوان قانون در نظر نگیرید بلکه آن‌ها راهنمای خرید موبایل مناسب نیاز شما است.

ادامه مطلب

نظرات ارسال شده

  • ناشناس

    وبلاگتون کاربردیه ممنون

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی